ایران در دو پهنه تلاطم؛ از اشغال تا ایستادگی در برابر تهاجم
ایران، در طول قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یکم، دو بار طعم تلخ بحرانهای بزرگ بینالمللی را چشید؛ یک بار در شامگاه جنگ جهانی دوم و بار دیگر در آستانه نهم اسفند ۱۴۰۴ که با تجاوز نظامی مستقیم امریکا و اسرائیل همراه شد. این دو مقطع، گرچه نمایشگر فشار خارجی بر پیکر سرزمینمان بودهاند، اما در عمق تحلیل، تفاوتهای شگرفی باهم داشتند. در این یادداشت به تفاوت این دو مقطع میپردازیم.