سینما، مهمان مردم یا طبقۀ اشراف؟؛ سلسله یادداشتهای «صدای پای سینما» ʁ)
حضور سینما در متن زندگی مردم در دهۀ چهل و پنجاه این تصور غلط را ایجاد میکند که سینما از ابتدای ورود به ایران، در میان مردم و در دسترس همگان بود. درحالیکه پای سینما نه برای سرگرمی عمومی بلکه به دستور شاه فقط برای تفریح دربار به ایران باز شد و تا سالها فقط وسیله تفریح درباریان بود...
سینما، سایهای بر فکر و خیال؛ از عشق به سینما تا مسخ فرهنگی
اهل سلطه برای تسخیر دیگران از طریق ضعفها و نقصهای آنان وارد عمل میشوند. خرگوش را با هویج، موش را با پنیر، و کبوتر را با دانه میفریبند؛ دیدن فیلمهای «بروس لی»، «جیمز باند» و یا «رمبو» میتواند مخاطب مستعد را از طریق پاسخهایی که به نیازهای کاذب قوه غضبیّهاش میدهد، از خود بیگانه کند و به تسخیر کامل بکشاند ...
زن عروسکی ʁ)
زن عروسکی، قصهای است که از لباسهای کوتاه حرمسرای قاجاری شروع شد، با کشف حجاب پهلوی ادامه یافت و به تصویری رسید که جامعه، آن را زرقوبرق و پوچی تعریف میکرد و به اصطلاح زن عروسکی لقب میداد.